gazel

16 Eyl 2011

Celis-i halvetim, vârım, harîm-i mâh-ı tabânım
Enîsim, mahremim, vârım, güzeller şâhı sultânım

Hayâtım, hâsılım, ömrüm, şârab-ı kevserim, adnim
Bahârım, behcetim, rüzum, nigârım, vird-i handânım

Nejatım, işretim, bezmim, çerâğım, neyyirim, şem'im
Turunc ü nâr ü nârencim, benim şeb-i şebistânım

Nebâtım, sükkerim, gencim, cihân içinde bî-rencim
Azizim, Yüsufum, vârım, gönül Mısrındaki hânım

Stanbûlum, Karamânım, diyar-ı mülket-i Rûmum
Bedehşanım ve Kıpçağım ve Bağdadım, Horasânım

Saçı mârım, kaşı yâyım, gözü pür-fitne bimârım
Ölürsem boynuna kanım, meded hey nâ-müselmânım

Kapında çün ki meddâhım, seni medhederim dâim
Yürek pür-gam, gözüm pür-nem, Muhibbiyim, hoş hâlim

Muhibbi (Kanuni Sultan Süleyman)



Share on :

3 yorum:

Unknown dedi ki...

'gözü pür-fitne' derken,

'fitne dolu bakisli', dolayli olarak da 'fettan' demiyor mu sanki;)

eger oyleyse, ne iltifat ama!

erhan b. dedi ki...

fitne divan şiirinde ayartma, karışıklıklar çıkartma demek. sevgili; yüzü, yanağı, zülüfleri, gözleri, ayva tüyleri, kaşları, gamzesi, bakışları, yürüyüşü vs ile fitne çıkartırmış da aşığı ancak kıyamet günüyle kıyaslanabilecek bir karmaşanın ortasına atarmış.

sevgilinin pür-fitne olmasının yanısıra 'bimâr'olduğunu da unutmayalım: bimâr hasta demek. ama sevgilinin baygın bakışları için kullanılırmış divan edebiyatında bu kelime daha çok.

Unknown dedi ki...

cok tesekkurler;)

 
Copyright © 2015 benhayattayken
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah