padişahsız türkiye geçinebilir mi? vardır padişah!..

16 Tem 2012

Yön'de Muzaffer Erdost imzasıyla yayınlanan röportaj. 23 Nisan 1965 tarihli sayı.
Bahri Ergen: Çorum'un Guney Köyü’nden, Çorum’a yaya üç saat çekiyor. Yol var, araba işliyor. Okul yapılalı üç yıl olmuş. Bahri, okuma yazma bilmiyor. 20 yaşında. Çift sürnüş, mal gütmüş, Tokat’ta “ainelelik” yapmış. Evlerinde yüz numara var, masa, sandalye var. Çatal kaşık yok. Ağaç kaşık kullanıyorlarmış.
1. Atatürk kimdir?
“Ataturk.,. işittiydim ya, hatırımdan çıkmış. Atatürk, Kemal Paşa.”
‘Tamam Kemal Paşa. Hiç duydun mu, ne yapmış Kemal Paşa?”
“Hatırlayamıyorum. Konuşmuşlardır yanımda ya...”
2. Memleketi şimdi kim idare ediyor, biliyor musun?
“İsmet idare ediyor.”
“Samimisin herhalde. Soyadı yok mu, senin soyadın gibi?”
“Vardır emme, bilemiyoruz,”

3. Padişah Türkiye’de oturuyor mu?”
“Samsun’ da oturuyor.”
“Kim söyledı Samsun’da oturduğunu?”
“Öyle duyduydum.”
“Var mı ki padişah?”
“Padişahsız Türkiye geçinebilir mi? Vardır padişah.”
“Ne yapar bu padişah?”
“Bilmiyorum ki.”
4. Saidi Nursi kimdir?
“Bilemiyorum.
5. Hangi millettensin? Arap mısın, Çin misin, Japon musun?
“Ben Sünniyim.”
“Demin Türkiye diye bir şey söyledin. O Türk kim?”
Türk bizik,”
“İslam mısın, Müslüman mısın?”
“Müslümanım.”
“Başka Müslüman devlet tanıyor musun?”
“Hiç bilemiyorum.”
6. Türkiye Cumhuriyeti deyince aklına ne geliyor?
“Türkiye Cumhuriyeti deyince, umumuzun hakkını korur, hakkını arar, Türkiye’nin başı demek o demektir.”
7. Dünya mı büyüktür, Türkiye’mi büyüktür?
“Türkiye büyüktür.”
“Türkler kaç kişi vardır tahmin ediyorsun?”
“Seksen milyon vardır.”
8. Buyük Millet Meclisi diye bir şey işittin mi? Nedir bu Büyük Millet Meclisi?”
“Milletin büyük vazifesini müdafaa edene Büyük Millet Meclisi denir.”
9. Türkiye’de kaç parti var?
“Halk Partisi, Demirgırat Partisi, Millet Partisi. Başka parti de bilmiyorum.”
“İnkılâp oldu diyorlar, nedir bu inkılâp?”
“İnkılâp ortalığın karışmasına mı delalet eder?”
10. “Türkiye’de yaptığımız bayramları say bakalım.”
“Kurban Bayramı yaparız, Ramazan Bayramı yaparız. Cumhuriyet Bayramı yaparız. On iki bayram emme gerisini bilemiyorum.”
Türklerin dostları kimlerdir, düşmanları kimlerdir?
“Dostu da vardır, düşmanı da vardır, emme bilemiyorum.”
“Türkler harp etse, kiminle harbeder. Hiç işitmedin mi büyüklerden.”
“Biz yetim olduğumuzdan öyle köy odalarında, gayfelerde büyüyemedik. Güzel güzel muamele dinleyemedik. Sefil büyüdük. Böyle sizin sorduğunuz sorulardan hiçbir şey anlayamıyorum.”
12. Amerika ile Türkiye’nin toprakları bitişik midir, değil midir?”
“Bitişiktir.”
“Ne ile gidebiliriz Amerika’ya?”
“Otobüsle, trenle, kağnıyla, her şeyinen gidilir.”
“Kağnı ile kaç günde gidebiliriz?”
“20-25 günde gidilir.
13. Hiç deniz gördün mü?
“Hiç görmedim.”
“Hiç duydun mu, nasıl bir şeydir deniz?”
“Deniz diye bir şey vardır, Akdeniz derler emme, gerisini bilmiyorum.”
“lçerisinde ne vardır denizin?”
“Denizin içersinde hiçbir şey olamaz. Etrafı dağ olur, ortası sulak olur. Etraf çevrik halde.”
“Arsası ne kadar büyük ise o kadar büyük olabilir. Deniz olmuş bura deniz olur.”
“Ne kadar büyüktür?”
”Bir yer güççük olamaz.”
14. Aile nedir, ne demektir? 
“Aile demek, insanın karısı demektir.”
“Bekar mısın, evli misin?”
“Bekarım.”
“Hiç kız sevdin mi köyde?”
“Beni kim ne yapsın, el kapısında büyümüşüm.”
“Tokat’a ameleliğe gittiğinde de hiç kadınla yatmadın mı?”
“Hayır.”
“Hiç elin kadın eline değmedi mi?”
“Değmedi.”
“Bir odaya güzel bir kız ile seni kapatsak, ne yaparsın?”
“Konuşuruz, konuşulmaz mı kadınınan.”
“Ne dersin, ne yaparsın?”
“Merhaba derim, nasılsın derim.”
“Gece oldu, yatağa yattınız?”
“Yerine göre uyunur, yerine göre konuşulur. Birbirimize lazım olan laflardan konuşuruz. Kızın yanına girerken öğretmeyinci dıkıyorlar mı ki? Kızın yanına girerken öğrendiğim muameleyi düzeltirim. Kız benim nikahlımsa sarılır, yatarım. Türkçesini utanıyorum, düzeltemiyorum.”
“Çıplak bir kadın oynuyor olsa, seyreder misin?”
“Etmem, öylesi kadından insana zarar gelir.”
15. Mikrop nedir?
“Mikrop demek pislik demektir.”
“Nerede bulunur.”
“Mikrop yüz numaralarda bulunur. Kendini bilmeyen, sakınmasını bilmeyen adamlar sokağa, yol kenarına pislerler, gezdiği yeri mikrop yapabilir.”
“Hastalanınca köyde ne yaparlar?”
“Köyden hastaneye indirirler, ilaç verirler.”
“Hocaya okuturlar mı?”
“Okuturlar. Öleceğini hissedince Kur’an okuturlar başında.”
16. Aya niye gitmek istiyorlar?
“Fennin yükseğini anlamak istiyorlar. Lazım olduğu zaman fenninen aya gidebiliriz demek istiyorlar. Gösteriş yapıyorlar. Ama benim aklım kesmiyor.”
17. Dünya yuvarlak mı, değil mi?”
“Dünya yuvarlak derler.”
“Dünya neyin üzerinde duruyor?”
“Dünya suyun üzerinde duruyor derler.”
18. Zeki Müren diye birini duydun mu?
“Hiç duymadım, bilemiyorum.”
“Cemal Gürsel?”
“Cemal Gürsel’i duydum.”
“Neci Cemal Gürsel?”
“Bu dünyanın vekili.”
“Celal Bayar duydun mu?”
“Duydum, o da vekil, dünyanın vekili?”
“Kaç tane dünyanın vekili var?
“Kıdem, kıdem.”
“En kıdemlisi hangisi?”
“İsmet.”
“Ondan sonraki?”
“Samsun’daki padişahtır.”
“Ondan sonra?”
“Cemal’dir.”
Konuşan: Muzaffer Erdost
Yön, 23 Nisan 1965
fotoğraf: ara güler. (tabiî, yön'de bu fotoğraflar yok idi.)
Share on :

Hiç yorum yok:

 
Copyright © 2015 benhayattayken
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah