2. "Hakikat" bize gerçeklik hakkında değil yalnızca insanın estetik kavrayışı hakkında bir şeyler söyler. Nietzsche
3. Nietzsche'ye göre dil, gerçeklikle hiç bir temas kuramaz, yalnızca kendi kendine, kendine- yeterli bir dünya uydurarak böylesi bir temas varmış yanılsaması iletir.
4. Heidegger'e göre "kamuyla karşı karşıyayken" sürdürdüğümüz banal ve yüzeysel hayat, yabancılaşmış varlıklar olduğumuz bilgisini bizden gizler ve dünyada kendimizi "evde" hissetmememizi sağlar.
5. İnsanın ikamet edebileceği bir yer yoktur. Dilin görevi işte böyle bir ikamet yeri yaratmak, insanın yeniten yaşayabileceği bir dünya yaratmaktır. Heidegger
6. Mutluluık en tamam olduğu anda bile kendi geçiciliğinin maskarası olmaktan ileri gitmiyordu ki. (?)
7. (Din) kalpsiz dünyanın kalbi. Marx
8. --ayrılış yüklü bir hıçkırığa benzeyen. (?)
9. "Ben olduğum şey değilim," diyordu İago.
10. Aşk bize güç veren tek güç yitimidir. Aragon
11. Demokritos, 'bir cinsin birleşmesi küçük bir saradır," demiş.
12. --sonradan öğrendim bu sözlerin kendisine benzemediğini, zaten söylediğimiz bize benzemez her zaman. Borges
13. "Ben hiç bir şeyim ve her şey olmalıyım." Genç Karl Marx
14. "La ilahe illal-aşk" Aşktan başka ilah yoktur. Fahruddin İraki
15. Şeytan, Adem'in önünde secde etmesini buyuran Tanrı'ya Attar'a göre şöyle karşılığı vermiştir: "Senin tarafından lanetlenmek, yüzümü Sen'den başka bir yere çevirmekten bin kez daha iyidir benim için." Gazzali tasavvufun bu temasına dair şöyle demiştir:
"Gir öğren Şeytan'dan, kulluk nasıl yapılır.
Bir kıble seç, sende etme başka hiç bir şeyin önünde secde."
Başka mutasavvıflar ise Şeytan'ı tek gözlü olarak tasvir etmişlerdi: Sadece Adem'deki topraktanlığı görmüştü Şeytan onlara göre, Tanrı'nın nefesini görememişti.
Adem İbranice 'topraktan' demektir.
İslam dünyasında ilahi sevgiden yoksun tek gözlü entelektüalizm Şeytan'ın bu tek gözlülüğüyle özdeşleştirilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder